Tur til Kronglevannet/Mosjøen

Tur til Krongelvatnet.

Dag 1: Onsdag

Onsdag 13. september dro 7. – 10. klasse på Vevelstad Sentralskole på en 3 dagers tur til Krongelvatnet.

Vi reiste fra Forvik med hurtigbåten klokka 14:45, men alle måtte møte opp i halv 3 tiden. Jeg vet om mange som ikke hadde særlig lyst til å gå til Krongelvatnet.

Ankomst Bønå.

45 min senere kom vi til Bønå. Der stod vi på brygga en liten stund, og fikk litt tid til å ordne sekkene slik at det ble lettest mulig å bære dem.

Været var ikke det beste vi kunne hatt. Det var yr, og overskyet. Men det var så absolutt ikke dårlig vær. Gikk helt fint å gå til Krongelvatnet selv om det var overskyet. Alle hadde jo på seg regntøy og nesten alle hadde trekk på sekkene.

Den første tunge strekningen ble Bønåbakken. Det tok sin tid før alle var kommet helt opp til toppen.

Erling Vevelstad Mørk(10. klasse) og Vetle Klausmark(10. klasse) fant ut at de skulle ha kappløp om hvem som kom først opp bakken, med sekk og i fjellsko.

Etter bare noen meter falt Erling om. Vi kan lett si at Vetle vant.

Tverrelva.

Da vi hadde gått ett stykke, kom vi til Tverrelva. Der var det flom.

Det første lærerne gjorde var å begynne å lete etter en vei vi kunne gå over, sånn at vi ikke ble våte.

De fleste valgte å gå den veien lærerne fant, så de ikke skulle bli våte på beina. De hoppa fra stein til stein, og var heldige med at de ikke falt uti. De kom seg over til slutt.

Jeg, Caroline Andreassen(10. klasse), Johanne Kristiansen(10. klasse) og noen til fant ut at det bare var like greit å løpe rett over elva, siden det ikke var dypere enn sånn ca midt på leggen.

Da alle hadde kommet seg over elva, ble det en pause der vi kunne drikke og spise litt hvis vi ville det.

Tverrfjellet.

Den verste delen av hele turen måtte være å komme seg opp Tverrfjellet. Vi gikk i sikksakk hele veien opp, og det var skikkelig bratt noen steder. Men det gikk bra. Ingen falt ned. Da vi kom opp, og skulle sjekke utsikta over Aursletta, så vi absolutt ingenting. Det var tåke 360 grader rundt oss og det føltes som om vi var pakket inn i en stor hvit bomullsdott.

Men tåken lettet etter en stund, og det var kjempefin utsikt.

Når vi hadde hatt en liten pause oppe på Tverrfjellet, gikk vi videre til Krongelvatnet. Det begynte å bli mørkt da vi kom frem.

Når alle hadde kommet frem til Krongelvatnet, hadde det gått 5 timer siden vi begynte å gå fra Bønå.

7. og 8. klasse og en lærer fikk den minste gammen på Krongelvatnet, mens 9., 10. klasse, to lærere, rektor og ordføreren fikk den største.

Da alle hadde funnet seg et sted å sove begynte vi å koke vann, og tenne opp bål. Det var helt mørkt ute og vi måtte ha lommelykt for å klare å se noe.

Det er ikke helt sikkert å vite hva Einar Lohne Bjøru(7. klasse) prøvde på da han skulle løpe fra den lille gammen til den store. Noen steder i vannet var det veldig lys sandbunn, og det så ikke ut som det var vann der i mørket. Så Einar løp rett uti vannet. Prøvde han å gå på vannet? Eller skulle han hoppe over det? For etter det jeg har hørt så lå han ganske langt uti vannet da han stoppa.

Resten av kvelden gikk med til å skifte klær, spise, og spille kort.

Dag 2: TorsdagVi våknet klokka 8 på torsdag, og det var nydelig vær ute. Sola skinte og det var varmere ute enn det var inne i gammen.

I 9-tiden gikk to av lærerne, ordføreren og de fleste elevene videre til Mosjøen.

Det var da 2 lærere, 1 tiendeklassing, 3 niendeklassinger, 2 åttendeklassinger og en sjuendeklassing igjen på Krongelvatnet.

Torsdag gjorde vi egentlig ingenting der.

Vi satte en båt ut på vannet og fant ut at det hadde vært gøy å ro ut og fiske. Men så var det bare en redningsvest der, så vi kunne bare dra en og en i båten.

I 12-tiden gikk vi en liten tur for å se litt på området rundt Krongelvatnet. Vi gikk dit elven fra Krongelvatnet begynte, og fant ut at vi skulle gå dit senere på dagen for å fiske i noen av de små vannene der.

Vi fant ut at Veronika Strand(8. klasse) hadde med seg "Marshmallows", som vi satte på pinner, og grilla i ovnen som de hadde i den lille gammen.

Det var utrolig godt!

Dagen gikk utrolig sakte. Når jeg tenker tilbake, så føles det som om det ikke bare var en dag, men 2, eller 3 dager.

På ettermiddagen gikk noen for å fiske i de små vannene, og de kom tilbake med en liten ørret som jeg og Nina Aakervik(9. klasse) grillet på bålet og spiste.

Så ble det kveld, og vi måtte ta opp båten fra vannet.

Jeg og Nina fikk den oppgaven, og med litt strev fikk vi dratt den opp, snudd den rundt, og lagt den akkurat der den lå da vi kom dit.

Det var utrolig kaldt om natten. Jeg sov maks 3 timer, ellers lå jeg bare og frøs. Det samme sa noen av de andre i den store gammen neste morgen.

Dag 3: FredagHjemreisen.

Vi våknet i 8-9-tiden på fredag med et smil. Nå skulle vi gå hjem igjen.

Hjem til strøm, innlagt vann, dusj, og varme.

Vi varmet opp vann, og spiste frokost før vi pakket sammen tingene.

Johanne Kristiansen(10. klasse) hadde glemt joggebuksen sin på Krongelvatnet, så den måtte vi ta med tilbake til henne. Vi tenkte å lure henne litt først, og si at ingen hadde plass i sekken sin til å ta den med. Det hadde vært utrolig gøy å sett ansiktsuttrykket hennes når hun forstod at hvis hun skulle ha den, så måtte hun gå opp dit og hente den.

Ned Tverrfjellet.

Da vi hadde gått noen timer, hatt et par lange pauser og sett litt utover Aursletta, fant vi ut at kanskje vi skulle gå ned Tverrfjellet slik at vi kom oss hjem

Selvfølgelig fant vi ikke stien, så vi måtte bare finne en vei selv å gå ned. Det endte i at vi sklidde nedover fjellsiden, måtte henge oss i greiner for å komme fra ett nivå til et annet og rett og slett hoppe ned.

Jeg var glad da vi kom ned, og endelig var ferdige med å gå ned der. Det er ikke noe jeg vil gjøre flere ganger, for å si det sånn.

Da vi kom til Tverrelva, var den ganske annerledes enn den var et par dager før. Det var bare så vidt vann i den. Der ble det også en liten pause før vi gikk videre til Bønå.

Rundt klokken 15:30 kom vi frem til Bønå. Litt over en time før hurtigbåten kom. Da hadde vi brukt omtrent 5 timer fra Krongelvatnet til Bønå.

Noen brukte tiden på å fiske fra brygga, sitte å høre på musikk eller snakke.

Margit og Odd Bønå kom også ned til brygga og spurte hvordan det hadde vært på turen, og hvor mye fisk vi hadde fått der oppe.

Margit serverte også nystekt ørret, som i følge de som spiste smakte kjempegodt!

Det ble litt ekstra venting på hurtigbåten, siden den var litt forsinka. Men da den kom, så du ansiktene til elevene lyste opp, og de fleste løp bort til sekkene sine, tok dem på seg og sa "Jippi, nå skal vi hjem!"

Selv om ikke alle så veldig positivt på turen før vi dro, så ble det en tur som sikkert alle ser tilbake på med et stort smil.

Av Caroline Bjørneberg Andreassen. 10. klasse v/ Vevelstad Sentralskole.

Turen fra Krongelvatnet til Mosjøen

Elevene fra 7.-10. klasse på Vevelstad Sentralskole, 4 lærer og ordføreren hadde gått opp til Krongelvatnet onsdags formiddag. Vi overnattet i lavvo og gamme, og neste morgen hadde 10 elever, 2 lærere og ordføreren gått videre til Mosjøen.

Vi startet å gå kl.09.30 fra Krongelvatnet torsdags morgen, været var nydelig. Det var sol, men ikke for varmt. De som gikk var Erling, Vetle, Kristoffer, Martin, Johanne, Vegard, Elle, Sondre, Fredrik, Einar, Ketil, Asbjørn og Ken-Richard.

Vi gikk om Bourijævri fordi det hadde regnet veldig mye. Elvene var så store at vi ikke kom oss over dem. Hvis det ikke hadde vært for flommen så hadde vi gått over fjellene.

Videre gikk vi til Innertjønnan, der hadde vi en pause på 1 time. Da hadde vi gått i 3 timer og det var veldig deilig med mat.

Vi fortsatte å gå og fulgte Sørvasselva ned til Sørvassdaln. Det var veldig mange vann i Sørvassdaln og vi måtte gå forbi alle. Siste vannet vi gikk forbi før vi kom til Lavatnet var Langvatne.

Da vi endelig kom til Lavatnet og Lavasshytta var alle veldig slitne og lei av å gå, men det var ikke så rart for vi hadde gått i 9 timer.

Det var utrolig deilig å komme til Lavasshytta, det var ei veldig fin og stor hytte. Inne i hytta var det 10 sengeplasser, en stor sofa, vedovn og et stort bord og stoler. Elevene tok sengeplassene, mens lærerne og ordføreren sov på sofaen og gulvet. Alle synes det var ei veldig fin hytte og komme til når man hadde gått så langt.

En stund etter vi var kommet fram skulle Elle og Johanne ta uttøyning med Einar, Asbjørn, Ketil og Ken-Richard. Det var veldig artig, for Ketil og Asbjørn var stive som stokker, mens Ken-Richard var faktisk veldig myk. Vi hadde tenkte at Ken ikke var noe særlig myk, men det var faktisk han som var den mykeste.

Om kvelden fyrte vi i ovnen og spilte kort og yatzy, men det ble også ganske mange håndbak kamper. Som Asbjørn gikk seirende ut av.

Det kortspillet som ble mest spilt var torturgris, men det ble også spilt amerikaner og boms. Vi la oss i 11 tiden, for vi skulle tidlig opp neste morgen og gå videre. Alle sovnet før kl.12, og lærerne og ordføreren ble veldig overrasket. De hadde aldri opplevd at vi hadde sovnet så tidlig, men vi var veldig utslitt etter den lange turen, så det var ikke så rart.

Fredags morgen ble vi vekt litt over 7, for vi skulle begynne å gå kl.08.00. Vi pakket sammen alle sakene våre og satte det ut, mens vi spiste frokost og ryddet hytta.

Været var fint. Det var sol, men ganske mye vind.

Vi fikk forskjellige oppgaver, noen kostet og ryddet inne, mens andre ryddet utafor hytta.

Da vi hadde pakket, ryddet ferdig og spist var klokka 08.30 og vi begynte å gå. Vi gikk rett opp ved Lavatnet, og da vi kom opp den første stigningen fikk vi veldig fin utsikt.

Vi gikk videre, og det var veldig fint terreng å gå i. Det var helt flatt og veldig lett å gå. Rett før vi begynte nedstigningen tok vi en matpause, vi fant en plass der det var vindstille. Vi laget bål, og spiste maten som var igjen.

Nå var det bare en time med gange igjen. Vi gikk nedover Fjellskaret, det var veldig bratt. Ble litt knall og fall, men ingen alvorlige skader.

Endelig kom vi fram til Tverråga. Vi satte oss ned på en parkeringsplass, for vi måtte vente på taxiene og i tilegg skulle det komme en journalist. Det var utrolig godt å ta av seg sekkene og bare sette seg ned å slappe av.

Turen fra Lavasshytta til Tverråga hadde tatt 4 og en halv time.

Journalisten fra Helgelands Arbeiderblad kom og tok bilder av oss, og vi måtte fortelle om turen. Hvor vi hadde gått, spesielle hendelser og slike ting.

En stund etterpå kom taxiene å hentet oss, de kjørte oss til Milano i Mosjøen. Alle bestilte seg mat på Milano, for vi var veldig sultne etter turen.

Vi skulle reise i fra Mosjøen kl.17.30, vi reiste med ferje til Hundåla. Ferjeturen tok ca. 55 min. På Hundåla måtte vi ta buss et stykke, bussturen tok ca. 20 min. Derifra skulle vi ta hurtigbåt direkte til Forvik.

Det var utrolig godt å komme hjem, men jeg tror alle var veldig glad og fornøyd for at de hadde gått turen til Mosjøen. Det var en opplevelse for livet.

Av Johanne Kristiansen 10. klasse v/ Vevelstad Sentralskole.