Vevelstad nasjonalparkkommune

Natur har en viktig plass i den norske folkesjelen, vi kjenner gleden av å bestige små og store fjell, oppleve stillhet og føle kraften fra det uberørte. Nasjonalparkene er det flotteste vi har av norsk natur og skal oppleves og bevares. Vernet bidrar til å ta godt vare på landskapet og mangfoldet av dyr og planter. Slik kan vi fortsette å samle gode turminner også i framtida. Sammen skal vi ta vare på det aller fineste vi har.

Bla i vårt fine bildegalleri her: (klikk på bildet for å forstørre)

Været i fjellet kan skifte brått både sommer og vinter. Sommeren kan by på varme og blå himmel eller lave temperaturer og tykk tåke. Vinterturer kan gi deg sol og lang sikt eller kalde vinder og tett snødrev. God planlegging gir gode turopplevelser!

Forvik i Vevelstad kommune er et veimessig knutepunkt, og ligger gunstig plassert langs Kystriksveien. Handelsstedet Forvik, portalen for store naturopplevelser i den omfangsrike Lomsdal-Visten nasjonalpark.

Vis-a-vis Coop-butikken i kommunesenteret ligger Vevelstad Næringshus hvor flere utstillinger kan besøkes. Ta turen og lær mer om nasjonalparken!

Lomsdal-Visten Nasjonalpark/Njaarken vaarjelimmiedajve

Lomsdal-Visten nasjonalpark, eller Njaarken varjelimmiedajve som er det sørsamiske navnet, er et unikt stykke Helgelandsnatur med fjorder, grotter, skog, høyfjell og topper. Her er det både lettgått og tunggått og frodige daler. Området har også rikelig fiskevann, fjorder og ville vassdrag. Lomsdal-Visten/Njaarke byr på storslagne naturopplevelser, men er likevel en godt bevart hemmelighet for mange.

Overnatting og bespisning i og rundt nasjonalparken

Turløyper i og rundt nasjonalparken

Opplevelser i og rundt nasjonalparken

Innervisten marine verneområde